تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی یکی از چالش هایی است که خریداران با آن روبرو هستند اما اگر با ویژگی های چرم طبیعی آشنا باشید انتخاب و تشخیص چرم طبیعی برای شما بسیار آسان می شود.

چرم یکی از قدیمی ترین و اصلی ترین مواد اولیه برای تولید کیف، کفش و کت محسوب می شود. انسان ها، سالیان درازی است که به خاطر نرمی، دوام و کیفیت چرم، از آن برای پوشش خود استفاده می کنند.

در حقیقت اگر می خواهید محصولی را برای سال ها با همان زیبایی و کیفیت اولیه در اختیار داشته باشید، انتخاب محصولات چرم بهترین گزینه برای شماست.

اگر به دنبال محصولات چرمی هستید که از چرم واقعی ساخته شده باشد، بهتر است همیشه با ویژگی های چرم آشنا شوید.

چرم طبیعی

چرم طبیعی

چرم طبیعی محصولی منعطف و بادوام است که با زدودن موی حیوانات و دباغی پوست آن ها تولید می شود. دباغی عملی است که به کمک آن، پوست حیوان را که یک ماده قابل فساد است، به محصولی منعطف با طول عمر زیاد تبدیل می کنند.

▌    بیشتر بخوانید: استفاده از چرم و تاثیر آن در سبک زندگی

چرم طبیعی به سه دسته سبک، سنگین و نیمه سنگین تقسیم می شود.

چرم طبیعی سنگین

این نوع چرم با کیفیت و مرغوب تر از سایر چرم ها است و مقاومت بسیار بالایی در مقابل ساییدگی دارد. همچنین زیبا و با ظرافت است. در نتیجه بهترین انتخاب برای ساخت زیره کفش، رویه کفش، کیف چرم و دیگر محصولات چرمی است. چرم سنگین را عمدتا از پوست حیواناتی مانند گوساله، شتر، گاو، کوسه و غیره می سازند.

چرم طبیعی نیمه سنگین

چرم طبیعی نیمه سنگین را در ساخت محصولاتی که ظریف بوده و نیاز به تزیین دارند، استفاده می کنند. این چرم در مقایسه با چرم سنگین کمیاب تر بوده و از پوست حیواناتی مانند شتر مرغ، مار و کروکودیل تهیه می شود.

چرم طبیعی سبک

همان طور که از نامش مشخص است وزن سبکی دارد و از پوست حیواناتی مانند بز، بره، بزغاله و گوسفند ساخته می شود. چرم سبک مرغوب به علت ظرافت و نازک بودنش در ساخت دستکش و کت چرم کاربرد دارد. از نوع بی کیفیت این چرم برای آستر کیف، کفش و لباس چرم استفاده می کنند.

چرم مصنوعی

چرم مصنوعی

تفاوت چرم طبیعی و مصنوعی در نحوه ساخت آن هاست. چرم مصنوعی را از محصولات شیمیایی و پلیمری مانند پلی اورتان یا PVC می سازند. در حقیقت با دو روش تر و خشک و تحت شرایط خاص چرم مصنوعی تولید می شود.

از این چرم مصنوعی به علت اینکه در مقایسه با چرم طبیعی ارزان است، بیشتر برای تولید مبلمان، ساک ورزشی، کیف و کفش استفاده می کنند.

روش های مهم تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی

استفاده از حواس

یکی از راه های ساده برای تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی استفاده از حواس است.

حس بینایی

چشم ها هرگز دروغ نمی گویند. با دقت به سطح چرم نگاه کنید. به دلیل اینکه سطح بدن حیوان غالبا دارای رگ و خطوط طبیعی می باشد، چرم طبیعی نیز معمولا دارای خطوط غیریکنواخت است و گاهی چین و چروک نیز به همراه دارد.

بوی چرم

چرم را بو کنید. بوی چرم طبیعی همان بوی بدن حیوان است؛ در صورتی که چرم مصنوعی، بوی پلاستیک می دهد. همچنین اگر چرم، بد ساخته شده باشد بوی بدی به همراه دارد. البته ممکن است با استفاده از خوشبو کننده های مخصوص، بوی پلاستیک را از چرم مصنوعی رفع کنند.

حس لامسه

برای تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی باید بدانید که چرم اصل دارای سطحی نرم و لطیف است اما برخی از انواع چرم مصنوعی که از جنس پلاستیک هستند، هنگام لمس، سفت و خشن هستند.

چرم طبیعی براساس نرمی و استحکام، به سه دسته چرم سبک، چرم نیمه سنگین و چرم سنگین تقسیم بندی شده است.

آستر چرم

برای تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی به پشت چرم دقت کنید. پشت چرم طبیعی معمولاً پرزدار است؛ درحالی که آستر چرم مصنوعی با نخ دوخته شده است.

این روش یکی از مهم ترین روش های تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی است. اما مشکل اینجاست که هنگام خرید کت و کفش، نمی توانیم چرم را بشکافیم تا پشت آستر محصول را ببینیم. پس چاره چیست؟ فقط کافی است به لبه های چرم طبیعی دقت کنید تا بافت پرز مانند را ببینید.

تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی

واکنش به حرارت

چرم مصنوعي خيلي سريع در مقابل حرارت جمع مي شود و در حال سوختن بوي خاصي متصاعد شده و دود سياه رنگي ايجاد مي كند و خاكستر باقي مانده از آن سفت و خشك است. در حالي كه یک چرم خوب در مقابل حرارت ديرتر جمع مي شود و ديرتر آتش مي گيرد و در حال سوختن بويي مشابه سوختن موی بدن متصاعد شده و دود سفيد رنگي ايجاد مي كند و خاكستر باقي مانده نیز نرم و پودري است.

خیس کردن چرم

تماس زیاد و مداوم با آب، باعث آسیب رسیدن به چرم طبیعی می شود و حتی ممکن است باعث ایجاد لکه بر روی آن شود. اما استفاده از چند قطره آب روش خوبی برای تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی است.

چرم به طور طبیعی قابلیت جذب آب را دارد. بنابراین می توانید چند قطره آب را روی چرم بریزید و چند دقیقه منتظر بمانید. درصورتی که آب روی چرم باقی ماند، کالای شما از چرم مصنوعی ساخته شده است.

▌    بیشتر بخوانید: روش های نگهداری و پاک کردن چرم طبیعی

خرید از فروشگاه های معتبر

با وجود تمام روش های بالا،  مهم ترین و بهترین راه اطمینان از کیفیت و اصالت محصول چرم این است که کالای مورد نظر خود را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

در این صورت حتی با وجود مشکلات بعدی نیز خیالتان از بابت خدمات پس از فروش کالا آسوده است و محصول شما توسط کارشناسان باتجربه ترمیم خواهد شد.

تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی

تا زدن چرم برای تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی

اگر چرم طبیعی را تا کنید بعد از باز شدن، اثر تا شدن روی چرم باقی می ماند حتی اگر ناخن خود را روی آن بکشید، رد ناخن نیز باقی می ماند. این در حالی است که در چرم مصنوعی رد ناخن و یا تا شدن چرم روی پوست دیده نخواهد شد.

سوراخ نشدن چرم طبیعی

یکی از روش های تشخیص چرم طبیعی سوراخ نشدن است. در واقع چرم طبیعی در برابر اشیا نوک تیز مانند سوزن مقاوم بوده و به راحتی سوراخ نمی شود. تنها روش سوراخ کردن چرم استفاده از سمبه است که باید با چکش به آن ضربه زد تا بتوان چرم را سوراخ نمود.

انعکاس نور

نحوه تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی به کمک انعکاس نور از دیگر روش هایی است که هنگام خرید چرم به کمک شما می آید. نور یک چراغ کوچک را به چرم بتابانید اگر انعکاس نور به یک اندازه بود یعنی چرم مصنوعی است اما در چرم طبیعی انعکاس نور یک اندازه و یکنواخت نیست.

گرم بودن چرم طبیعی

در اینجا نیز حس لامسه به کمک شما می آید. به این معنی که چرم را لمس کنید. اگر گرمای آن را حس کردید، طبیعی بودن چرم را می رساند. اما چرم مصنوعی سرد بوده و حس خوشایندی را منتقل نمی کند.

وزن کردن چرم

تشخیص چرم طبیعی از چرم مصنوعی را نیز می توان به کمک وزن آن انجام داد. چرم طبیعی نسبت به چرم مصنوعی سنگین تر است. در میان چرم های طبیعی، چرم بز، وزن کمتری دارد اما همین چرم بز نیز در مقایسه با چرم مصنوعی از وزن بالاتری برخوردار است.

شناسنامه دار بودن چرم طبیعی

چرم های طبیعی ایرانی و خارجی را به صورت شناسنامه دار تولید می کنند. روی مشخصات آن ها، نوع چرم، پرداخت چرم، کشور سازنده، اندازه و وزن آن ها درج شده است.

مشاهده محصولات چرم اوال

تخفیف!
قیمت اصلی 6,599,000تومان بود.قیمت فعلی 4,949,000تومان است.
تخفیف!
قیمت اصلی 6,599,000تومان بود.قیمت فعلی 4,949,000تومان است.
تخفیف!
قیمت اصلی 6,599,000تومان بود.قیمت فعلی 4,949,000تومان است.
تخفیف!
قیمت اصلی 6,599,000تومان بود.قیمت فعلی 4,949,000تومان است.
تخفیف!
قیمت اصلی 5,299,000تومان بود.قیمت فعلی 3,974,000تومان است.
تخفیف!
قیمت اصلی 5,299,000تومان بود.قیمت فعلی 3,974,000تومان است.
تخفیف!
قیمت اصلی 5,299,000تومان بود.قیمت فعلی 3,974,000تومان است.
تخفیف!
قیمت اصلی 5,299,000تومان بود.قیمت فعلی 3,974,000تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.