چرم طبیعی یکی از انواع چرم است که از پوست حیوانات به دست می آید. این چرم که به صورت طبیعی به دست می آید از نظر استحکام و شکل ظاهری دارای انواع مختلفی است که هرکدام کاربرد، قیمت و ویژگی های متفاوتی دارد.

چرم چیست؟

وقتی می گوییم چرم چیست؟ درواقع منظورمان این است که چرم طبیعی چیست؟

از دباغی پوست حیوانات مختلف مانند گاو، گوسفند، شتر، بز و…. چرم طبیعی بوجود می آید. چرم طبیعی درواقع همان پوست حیوانات است که تغییر یافته و به محصول فساد ناپذیر و مقاوم تبدیل شده است. البته در کشور ما از پوست حیوانات اهلی و حلال برای تهیه چرم طبیعی یا به اصطلاح چرم اصل استفاده می شود.

چرم چیست؟

تاریخچه  چرم از کجا شروع شد؟

دباغی چرم یکی از قدیمی ترین کارهای بشر است. انسان های اولیه برای غذا شکار می کردند و از پوست حیوانات به عنوان لباس، کفش و همچنین سرپناه استفاده می کردند. یونانیان باستان ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به استفاده از چرم برای لباس و صندل هایشان شناخته شده هستند.

بعدها در مصر تولید چرم به علت اینکه محبوب فرعون ها و ملکه ها بود، گسترش پیدا کرد. بعدها استفاده از چرم به تدریج وارد کشورهای دیگر از جمله رم شد. در رم سربازان پیاده از چرم برای پیراهن های محافظ و زره استفاده می کردند.

امروزه بازار تولید لباس و وسایل چرمی از گذشته الهام گرفته و طراحان مد و معاصر هنوز هم برای طراحی محصولات چرمی از تاریخ کمک می گیرند؛ از چکمه های چرمی گرفته تا عینک های خلبانی که یادآور کابوی های قدیمی و هوانوردان جنگ جهانی دوم هستند.

چرم از چه چیزی ساخته می شود؟

چرم طبیعی از پوست حیوانات ساخته می شود. رایج ترین و محبوب ترین چرم در دنیای مد امروز، چرم تشکیل شده از پوست گاو است. پوست گاو ۶۵% چرم های تولید شده را پوشش می دهند.

بعد از چرم گاوی، چرم گوسفند محبوب است؛ چرم گوسفند از پشم دست نخورده تشکیل می شود که به راحتی با پارچه پوشانده می شود. چرم گوسفند معمولا در ساخت دمپایی و فرش مورد استفاده قرار می گیرد.

چرم طبیعی از چه چیزی ساخته می شود؟

انواع چرم طبیعی بر اساس استحکام

چرم های سبک

چرم های نیمه سنگین

چرم های سنگین

چرم های سبک

این نوع چرم، بسیار سبک هستند به همین دلیل از پوست بزغاله یا گوسفند درست می شوند. چرم های سبک دارای ضخامت کمی هستند به همین دلیل به مراقبت زیادی برای نگهداری از آن نیاز دارند. از این نوع چرم در ساخت دستکش یا کلاه استفاده می شود چراکه جنس آنها لطیف است.

چرم های نیمه سنگین

چرم های نیمه سنگین از پوست شترمرغ و کروکودیل تهیه می شوند. این نوع چرم، جز چرم های کمیاب و نادر شناخته می شوند به همین دلیل دارای قیمت بالایی نیز هستند. از این نوع چرم برای ساخت کالاهای لاکچری، لوکس و خاص استفاده می شود.

چرم های سنگین

این چرم طبیعی از پوست حیواناتی مثل گوساله، گاو و شتر ساخته می شوند. این نوع چرم دارای مقاومت بالاتری نسبت به انواع دیگر چرم هستند. اگر طولانی مدت از چرم های سنگین استفاده کنید، در ادامه متوجه می شوید که جذابیت بیشتری پیدا کرده اند و ظاهر بهتری به خود می گیرند.

انواع چرم طبیعی بر اساس شکل ظاهری

چرم های طبیعی از نظر شکل ظاهری به دسته های متفاوتی مثل جیر، نوبوک، ورنی، کروکو، چرم دانه بالا و چرم دانه کامل تقسیم می شوند.

چرم جیر (Suede Leather)

جیر حالت مخملی دارد و از پوست بره، بز، گوزن و گوساله به دست می آیند. این نوع چرم نرم هستند چراکه از آخرین لایه پوست حیوانات تشکیل می شوند. جیر ها بر خلاف انعطاف پذیری زیادی که دارند، دارای دوام و ماندگاری بسیار کمی هستند. از جیر بیشتر برای ساخت کیف و کفش استفاده می شود.

چرم جیر
چرم اشبالت

چرم اشبالت (Split Leather)

این نوع چرم از لایه میانی پوست حیوانات درست می شود. ظاهر آن بسیار شبیه به جیر است اما چرم اشبالت محکم تر از جیر است و دارای ضخامت بیشتری نیز است.

چرم نوبوک (Nubuck Leather)

قسمت بیرونی چرم نوبوک را سمباده می زنند تا صاف شود. عده ای تصور می کنند که شبیه به مخمل یا جیر است اما در واقعیت این طور نیست چراکه چرم نوبوک را از بیرونی ترین لایه پوست درست می کنند. همین موضوع باعث شده است که مقاومت زیادی از خود نشان دهد. چرم نوبوک قیمت بالاتری نسبت به چرم جیر دارد.

چرم نوبوک
چرم ورنی

چرم ورنی (Patent Leather)

چرم ورنی از جمله چرم های بسیار براق هستند چراکه از پوست گاو و گوساله ساخته می شوند. چرم ورنی دارای انعطاف پذیری زیادی است و ضد آب شناخته می شود. از آن برای ساخت کیف و کفش استفاده می کنند.

چرم کروکو (Croco Leather)

این نوع چرم از پوست مار و کروکودیل به دست می آیند به همین دلیل روی آن طرح هایی شبیه به پوست مار وجود دارد. در بعضی موارد ممکن است که حالت براقی نیز از خود نشان دهند.

چرم کروکو

چرم دانه بالا (Top-Grain Leather)

چرم دانه بالا، به عنوان دومین چرم با کیفیت شناخته می شود و به نوعی جز چرم های اصلاح شده است. از این نوع چرم برای ساخت انواع کیف دستی استفاده می شود. چرم های دانه بالا مقاومت نسبتاً خوبی دارند چراکه از لایه های بالایی پوست ساخته می شوند. سپس آن را تراش یا سمباده می زنند و به مرحله رنگ آمیزی می رسانند.

چرم دانه کامل (Full-Grain Leather)

از این نوع چرم در کارهای سنگین مثل ساخت جلد اسلحه و بوت استفاده می کنند. چرم دانه کامل همه دانه های طبیعی روی چرم حیوانات را با تمام نقص های خود دارد. چرم دانه کامل با گذشت زمان، با تولید ماده ای به نام پاتینا موجب می شود که زیباتر به نظر برسد. این نوع چرم از بهترین و کامل ترین نوع چرم است.

فرآیند تولید چرم طبیعی چیست؟

برای اینکه پوست حیوانات به چرم طبیعی تبدیل شود؛ لازم است پنج مرحله طی شود. با طی کردن این مراحل پوست به چرم طبیعی تبدیل می شود.

تولید چرم طبیعی

پوست خام به سالامبور: در این مرحله، موی پوست کنده می شود و پوست، اسیدی و یا اصطلاحا پیکله می گردد. البته سالامبور تنها برای چرم سبک (گوسفندی و بزی) موضوعیت دارد.

سالامبور به وت بلو: در این مرحله، سالامبور به کروم آغشته می گردد و اصطلاحا دباغی می گردد.

وت بلو به کراست: در این مرحله، وت بلو روغن زده می شود و اصطلاحا پر و خشک می شود.

کراست به دای کراست: در این مرحله، کراست رنگ آمیزی می شود.

دای کراست به چرم تمام شده: در این مرحله، کراست رنگ آمیزی شده، اصطلاحا تار و پود پیدا می کند و به چرم طبیعی تکمیل شده (فینیش) تبدیل می شود. این چرم طبیعی قابلیت استفاده در محصولات نهایی مانند کفش، کیف و پوشاک چرمی را دارد. در این مرحله، چرم به بالاترین میزان ارزش افزوده خود می رسد.

سخن آخر

چرم های طبیعی اصل، با گذر زمان همیشه ظاهر بهتری می گیرند و تا مدت های طولانی قابل استفاده هستند؛ البته اگر به مراقبت از آن ها اهمیت بدهید. چرم ها جز مواردی هستند که هیچ وقت از مد نمی افتند و همیشه باعث خاص و شیک شدن استایل شما می شوند. پس هرگز از خریدن یک لباس یا اکسسوری چرم پشیمان نشوید؛ زیرا در مکان های مختلفی به بهتر شدن شما کمک خواهند کرد.

محصولات مرتبط

30%
قیمت اصلی 4,899,000تومان بود.قیمت فعلی 3,429,000تومان است.
30%
قیمت اصلی 4,899,000تومان بود.قیمت فعلی 3,429,000تومان است.
30%
قیمت اصلی 4,899,000تومان بود.قیمت فعلی 3,429,000تومان است.
50%
قیمت اصلی 4,899,000تومان بود.قیمت فعلی 2,449,000تومان است.
50%
قیمت اصلی 4,899,000تومان بود.قیمت فعلی 2,449,000تومان است.
50%
قیمت اصلی 4,899,000تومان بود.قیمت فعلی 2,449,000تومان است.
30%
قیمت اصلی 3,899,000تومان بود.قیمت فعلی 2,729,000تومان است.
60%
قیمت اصلی 3,899,000تومان بود.قیمت فعلی 1,559,000تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.