گروهی از مالکان خودرو به ویژه جوان ها حاضر به پرداخت مبلغ بالایی برای زیبایی مبلمان اتومبیل هستند. برای آنها مبلمان چرمی اتومبیل از قبیل صندلی، داشبورد، فرمان و بدنه آرامش خاطر ایجاد می کند. این افراد برای دستیابی به چرم طبیعی و مطلوب حاضرند هزینه بالایی جهت تزئینات داخلی اتومبیل بپردازند.

همین ویژگی باعث شد تا استون مارتین در سال ۱۹۱۳ کارگاه کوچکی را راه اندازی کند استفاده از چرم در صنعت خودروسازی را به کار بگیرد. او از مواد چرمی از آلومینیوم، طلا و سایر مواد در زیباسازی داخلی اتومبیل استفاده می کرد.

محصولات داخلی این کارگاه در لندن تمام دست ساز بود او در تزئینات داخلی اتومبیل، هیچگونه ماده پلاستیکی به کار نمی برد و حتی در ساخت دکمه ها، پنجره های تهویه هوا و زیرسیگاری، صندلی، داشبورد، فرمان و سایر بدنه نیز از چرم طبیعی، آلومینیوم و طلا استفاده می کرد.

با این که سازندگان تزئینات داخلی اتومبیل در ایران به اندازه استون مارتین دقیق نیستند اما در به کارگیری چرم طبیعی مرغوب، رنگ بندی، آج مناسب چرم دقت لازم را  رعایت می کنند.

از مدتی پیش تولیدکنندگان بزرگ اتومبیل در ایران از جمله ایران خودرو و سایپا نیز برای مشتریان خاص خود از چرم طبیعی برای دکوراسیون داخلی اتومبیل بهره می گرفتند، اما با شکرآب شدن رابطه این شرکت های بزرگ تولیدی با چرم سازان از میزان مصرف چرم در اتومبیل کاسته شده است.

اما هنوز برخی از شرکت های خودروسازی برای زیبا کردن مبلمان داخلی اتومبیل با هزینه های متفاوت از چرم های مرغوب طبیعی ایرانی استفاده می کنند.

چرم در صنعت خودرو سازی

استفاده از چرم در صنعت خودروسازی (چرم طبیعی)

شاید برای همگان روشن نباشد که صنعت چرم طبیعی چه زمانی و در چه شرایطی وارد صنعت خودرو سازی شد. تقریبا 85 سال پیش شرکت اتومبیل سازی فورد و در شرایطی که برای رقابت در بازار خودرو سازی آن دوران برگ برنده ای در دست داشته باشد در یک اقدام که بیشتر جنبه بازاریابی و جذب مشتری را داشت، اقدام به استفاده ار چرم طبیعی در صندلی های خودروهای خود کرد.

این اقدام در اذهان عمومی بیشتر یادآور صندلی کالسکه های اشرافی بود، و حس اشرافی بودن و ثروتمند بودن را در وجود آنها برانگیخته می کرد. با این اقدام فورد اکثر خودرو سازی ها هم شروع به استفاده از چرم طبیعی در محصولات  خود کردند.

مزیت استفاده از چرم طبیعی در اتومبیل

مزیت استفاده از چرم در خودرو

استفاده از پارچه و اسفنج در صندلی خودرو گرمای  بدن را نگه می دارد. ولی در مقابل استفاده از چرم در خودرو این مزیت را دارد که با دمای بدن همسان می شود و این امر باعث تنفس پوست بدن شده و پوست خنک می شود.

این جزء ویژگی های چرم  نسبت به مواد مصنوعی می باشد. چرم طبیعی در زمستان گرم است و در تابستان خنک. اگر در زمستان روی چرم طبیعی نشسته باشید شاید در ایتدا کمی احساس سرما کنید. اما بعد از گذشت چند دقیقه با بدن شما هم دما می شود.

همچنین چرم طبیعی باعث می شود که بدن در اتومبیل کمتر عرق کند، به اصطلاح چون خود چرم تنفس می کند.

▌ بیشتر بخوانید: چرم طبیعی چیست؟

کاربرد چرم مصنوعی در خودرو

چرم مصنوعی کاربرد بسیار وسیعی دارد و در زمینه های مختلف از آن استفاده می شود. چرم مصنوعی که به آن چرم صنعتی نیز گفته می شود، در کارخانه های صنعتی و با استفاده از مواد پلیمری و پلاستیکی تولید می شود که در جهان شرکت های مختلفی تولید کننده این نوع چرم هستند.

چرم مصنوعی در زمینه تولید خودرو نیز به کار برده می شود که از این جهت به بررسی کاربرد چرم مصنوعی خودرو خواهیم پرداخت.

چرم مصنوعی خودرو چیست؟

منظور از چرم مصنوعی خودرو، گروهی از چرم های صنعتی هستند که به منظور تهیه روکش صندلی و سایر تودوزی های خودرو مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد چرم مصنوعی در خودرو چیست؟

چرم صنعتی برای بخش های مختلفی از خودرو مورد استفاده قرار می گیرد و برای تودوزی های آن به کار برده می شود که منظور از تودوزی، روکش بخش های داخلی کابین خودرو است.

به عبارت دیگر، اصلی ترین کاربرد چرم مصنوعی خودرو در زمینه هایی به شرح زیر است:

روکش چرمی صندلی های خودرو

اغلب کارخانه های تولید کننده اتومبیل از چرم مصنوعی به منظور پوشش اصلی صندلی های خود استفاده می کنند و آن را به عنوان روکش اصلی به کار می برند که معمولا برای تولید و ساخت خودروهای لوکس و گران قیمت از روکش چرم مصنوعی استفاده می شود در حالی که برای ساخت روکش اولیه صندلی خودروهای ارزان قیمت تر، از متریال دیگری به عنوان پوشش روکش استفاده می شود.

اما با این وجود کسانی که به این نوع روکش علاقه داشته باشند، امکان تهیه روکش های چرمی به عنوان روکش دوم را برای اتومبیل خود خواهند داشت.

روکش صندلی های خودرو

لازم به ذکر است که روکش چرم صنعتی برای خودرو از طرح ها و رنگ های مختلفی برخوردار است که اگر در اگر به عنوان روکش فابریک کمپانی خودروسازی به کار برده شده باشد، امکان تعیین آن وجود ندارد اما اگر به عنوان روکش دوم بخواهید آن را تهیه کنید، امکان تعیین طرح و رنگ آن را خواهید داشت.

روکش چرمی داشبورد

همانطور که می دانید داشبورد به قسمت جلویی اتومبیل گفته می شود که مرکز کنترل عملکرد است و در قسمت زیرین شیشه جلوی ماشین قرار گرفته است و بخش های مختلفی مانند: سرعت سنج، فرمان، تجهیزات صوتی و … در آن قرار گرفته اند.

استفاده از چرم صنعتی در جهت تولید روکش داشبورد بسیار رایج است و حتی خودروهایی که به عنوان اتومبیل های لوکس شناخته نمی شوند نیز برای طراحی داشبورد آنها از چرم مصنوعی استفاده می شود.

روکش چرمی فرمان

برای طراحی و تولید روکش فرمان از متریال مختلفی مانند: پلاستیک، چرم مصنوعی، چوب و … استفاده می شود و با توجه به آن که چرم جلوه بهتری در فرمان ایجاد می کند، استفاده از آن بسیار رایج است و حتی کسانی که از روکش فرمان چرمی فابریک برخوردار نیستند، خودشان در بسیاری از مواقع برای خرید روکش فرمان چرمی اقدام می کنند.

روکش داشبورد | روکش فرمان
روکش دنده

روکش چرمی دنده

جنس اصلی دنده خودرو، آهن و استیل است که برای افزایش سهولت کار با آن، از روکش های مختلف بر روی دنده استفاده می شود. در این زمینه نیز روکش چرمی برای دنده بسیار طرفدار دارد زیرا هم به زیبایی خودرو می افزاید و یک متریال لوکس محسوب می شود و از طرف دیگر از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار است و تغییر دنده با استفاده از آن اسان تر می شود.

روکش چرمی سقف خودرو

در تولید و طراحی سقف خودرو نیز از چرم صنعتی استفاده می شود و تولید کنندگان این روکش چرمی را به دلیل ویژگی های مثبت آن در خصوص تولید روکش سقف خودرو مورد استفاده قرار می دهند.

چرم سقف خودرو

چرا از چرم مصنوعی برای خودرو استفاده می شود؟

معمولا این پرسش ایجاد می شود که علت استفاده از چرم مصنوعی برای خودرو چیست؟ در این رابطه باید بگوییم که چرم صنعتی از ویژگی ها و مزایای زیادی برخوردار است که این مسائل موجب شده تا استفاده از آن برای خودرو با استقبال مواجه شود. این مسائل را می توان مواردی از قبیل زیر در نظر گرفت:

برخوردار بودن از دوام و ماندگاری بسیار بالا

برخوردار بودن از مقاومت خوب در برابر آفتاب و اشعه مضر آن

ایجاد جلوه بسیار زیبا و لوکس در اتومبیل

سهولت در شست و شو و تمیز کردن تودوزی های خودرو

برخوردار بودن از طراحی ها و رنگ بندی های مختلف

مشاهده محصولات چرم اوال

30%
قیمت اصلی 4,899,000تومان بود.قیمت فعلی 3,429,000تومان است.
30%
قیمت اصلی 4,899,000تومان بود.قیمت فعلی 3,429,000تومان است.
30%
قیمت اصلی 4,899,000تومان بود.قیمت فعلی 3,429,000تومان است.
50%
قیمت اصلی 4,899,000تومان بود.قیمت فعلی 2,449,000تومان است.
50%
قیمت اصلی 4,899,000تومان بود.قیمت فعلی 2,449,000تومان است.
50%
قیمت اصلی 4,899,000تومان بود.قیمت فعلی 2,449,000تومان است.
30%
قیمت اصلی 3,899,000تومان بود.قیمت فعلی 2,729,000تومان است.
60%
قیمت اصلی 3,899,000تومان بود.قیمت فعلی 1,559,000تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.