یکی از رایج ترین روش هایی که برای محکم نگهداشتن دو شیء در کنار یکدیگر به کار می رود، استفاده از سگک است. در واقع سگک یا قلاب، وسیله ای کاربردی برای بستن و نگهداشتن دو بخش جدا از هم است.

سگک، معمولا دو بخش دارد که هر کدام از بخش ها به یک سر متصل می شوند. شاید اولین چیزی که با شنیدن نام سگک در ذهن افراد نقش ببندد، سگک کمربند باشد، اما با پیشرفت صنعت مد و پوشاک، کاربرد آن به عنوان یک وسیله محکم کننده کمربند شلوار فراتر رفته است و در انواع و اقسام وسایل دیگر مربوط با صنعت پوشاک به کار می رود.

سگک چیست؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم سگک برای نگهداری لباس کاربرد دارد، که قدمت استفاده از آن به زمان های بسیار قدیم برمی گردد بخصوص از سگک در لباس سربازان قدیم استفاده بسیاری شده است.

به عنوان مثال لباس سربازان رومی معمولا با استفاده از یک سگک بسته می شد. همانطور که در ابتدا ذکر کردیم انواع سگک کمربند در بازار موجود است که کار دسته بندی این محصولات را بسیار سخت می کند اما به طور کلی سگک ها را می توان به دو نوع سگک کمربند مردانه و سگک کمربند زنانه تقسیم کنید.

سگک چیست؟

جنس سگک

از آنجایی که سگک های ابتدایی کاربرد نظامی داشتند و جزیی از لباس سربازان به شمار می آمدند، مهم بود که جنس آلیاژی که برای ساخت آنها به کار می رود محکم و مقاوم باشد.

بنابراین برنز، فلز مناسبی برای این منظور بود. با گذشت زمان، سگک ها از فلزات مختلف دیگری مثل مس و روی ساخته شدند. ثروتمندانی که تمایل داشتند از سگک ها به عنوان یک وسیله تزئینی استفاده کنند، علاقه مند بودند که از نقره در ساخت آنها استفاده شود.

رایج شدن استفاده از سگک با مرور زمان، باعث شد که فلز آهن به دلیل ارزانی و فراوانی آن رواج بیشتری در میان مردم عادی پیدا کند. ولی مدل های آهنی همواره با خطر زنگ زدگی روبرو بوده اند.

سگک هایی که در کمربندهای چرمی امروزی به کار می روند معمولا از جنس روی، مس، فولاد و در مواقعی هم پلاستیک هستند.

سگک های زنانه

سگک ها در میان قشر مرفه تنها به مردان محدود نمی شد و زنان زیادی هم بودند که تمایل به استفاده از آن برای تزئین لباس های خود داشتند. سگک هایی که از مرواید درست می شدند، گزینه های مناسبی برای خانم ها بودند. چوب و شیشه مواد دیگری بودند که برای تزئینات از آن ها استفاده می شد.

سگک و محصولات چرمی

با گذشت زمان و پیشرفت صنعت، سگک ها از یک وسیله تزیینی خارج شدند و به عنوان یکی از ملزومات رایج و متداول پوشاک مردانه و زنانه و در وسایل مختلف به کار رفتند.

کیف، کمربند و کفش، رایج ترین وسایلی هستند که از سگک برای عملکرد بهتر و تزئین خود استفاده می کنند. سگک ها معمولا با محصولات چرمی ترکیب می شوند و خلاقیت، هنر و صنعت در کنار یکدیگر منجر به تولید لوازم و اکسسوری های زیبایی شده است.

از بین سگک های مختلفی که ساخته می شوند، سگک کمربند ریلی، از جمله زیباترین نمونه ها در لوازم شخصی محسوب می شود.

سگک کمربند چرم

کمربندهای چرمی امروزه فقط به عنوان یک وسیله نگه دارنده شلوار نیستند و کارکرد متفاوتی در قالب یک اکسسوری پیدا کرده اند. بنابراین سگک، علاوه بر اینکه یک وسیله کاربردی به حساب می آید، همچنان نقش خود را به عنوان یک شیء تزئینی حفظ کرده است. در واقع در بسیاری از افراد، سگک کمربند بیانگر نوع شخصیت و طرز فکر او است.

به عنوان مثال، افرادی که عضو گروه موسیقی راک یا کلوپ موتورسواری هستند، به سگک هایی که نقش اسکلت روی آن ها تعبیه شده است علاقه دارند و افراد محافظه کاری که در مشاغل رسمی کار می کنند، سگک هایی انتخاب می کنند که ساده و بدون نقش باشند.

سگک کمربند چرم

انواع سگک های کمربند

امروزه انواع مختلفی از سگک ها در حال تولید هستند. همینطور می توانید انواع آن را از نظر جنس داشته باشید.

1. سگک کمربند سوزنی

سگک سوزنی یکی از مدل های قدیمی سگک کمربند است که تا کنون استفاده از آن رایج است و یکی از انواع سگک است که هیچوقت از مد نمی افتد و مناسب استایل های غیر رسمی و اسپرت است.

قاب این نوع سگک ها اغلب چهارگوش است که آن را برای استفاده های روزمره مناسب می کند. از انواع این سگک می توان به سگک سوزنی دو زبانه و سگک سوزنی دو طرفه نیز اشاره کرد.

در ساخت سگک سوزنی دو زبانه بر خلاف سگک های سوزنی ساده از دو پین استفاده می شود. از این سگک در موارد مشابه با سگک سوزنی ساده استفاده می شود که استایل شما را بسیار شیک و جذاب می کند.

2. سگک کمربند ساده بست

باز و بسته کردن سگک های ساده بست همانطور که از نامشان پیداست بسیار راحت و بدون زحمت اضافی است. این مدل سگک ها در تمام موقعیت ها کاربرد دارند و استایل شما را ساده و شیک می سازند . بر خلاف نامشان می توانید به آنها برای محکم نگه داشتن کمربندتان اطمینان کنید.

3. سگک کمربند دو حلقه ای

سگک های دو حلقه ای بیشتر مورد استفاده بانوان است. زیرا به دلیل مدل ظریف و زیبای آن بیشتر در استایل های زنانه کاربرد دارد. مدل جذاب این سگک برای استایل های روزمره و رسمی بسیار مناسب است. رنگ های محبوب و اصلی این مدل، مشکی و قهوه ای است.

4. سگک کمربند ریلی

مردها علاقه بیشتری نسبت به این سگک ها نشان می دهند، اما امروزه با افزایش خلاقیت طراحان و طراحی مدل های ظریف این نوع سگک ها، از آنها در استایل های زنانه نیز استفاده می شود.

طرز کارایی این سگک ها اینگونه است که اندازه آن نسبت به بدنه کمربند بزرگتر است و سگک در سوراخ کمربند قرار می گیرد. این سبک سگک در دسته رسمی قرار می گیرند.

5. سگک کمربند نر و ماده

اگر برای استایل خود به سگک اسپرت نیاز دارید می توانید از این سگک ها بهره بگیرید. البته این سگک ها کاربرد مردانه دارند و برای زنان مناسب نیستند. دو قطعه فلزی در دو طرف کمربند قرار می گیرند که در یکدیگر چفت می شوند.

از سگک نر و ماده که دسته ای دیگر از انواع کمربند مردانه اسپرت هستند می توانید برای ست کردن با استایل های اسپرت و غیررسمی استفاده کنید.

نکات مهم در انتخاب سگک کمربند

اندازه سگک

در خرید سگک کمربند باید به اندازه سگک توجه کرد. هر چه اندازه سگک بزرگتر باشد بیشتر در استایل های غیر رسمی و اسپرت استفاده می شود.

سگک های ظریف تر با اندازه های باریک تر مناسب استایل های رسمی هستند. همینطور رنگ های طلایی و نقره ای مناسب موقعیت های رسمی هستند. اما کمربند های غیر رسمی دارای سگک های دایره شکل و هلالی هستند.

اندازه سگک

رنگ سگک کمربند

یکی از نکات مهم در انتخاب سگک کمربند رنگ آن است. شما باید با توجه به اکسسوری های موجود در استایل خود رنگ سگک کمربند خود را انتخاب کنید.

برای مثال رنگ سگک کمربند شما باید با دکمه سردست، دستبند، تزیینات و سگک های کیف، کروات و… هماهنگ باشد. البته باید به این توجه داشت که حلقه ازدواج شما یک مورد استثنا است.

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.