تولید چرم، فرآیندی پیچیده و چند مرحله ای است که از پوست گاو و دیگر حیوانات به دست می آید.

استفاده از انواع پوست حیوانات و تبدیل آن به چرم به هزاران سال قبل برمی گردد. فرآیندهای تبدیل پوست حیوانات به چرم شامل استفاده از ابزارهایی مانند تراشنده هایی بود که برای پاک سازی چربی از پوست حیوانات بکار گرفته می شد.

انقلاب صنعتی انواع پیشرفت های جدید فن آوری را به ارمغان آورد که روند ساخت چرم را بسیار کارآمد و سازگار با محیط زیست نمود. هر چند که امروزه تشخیص چرم طبیعی بسیار مشکل شده است ولی با این وجود باز هم جایگاه خودش را از دست نداده است و از انواع چرم برای تولید انواع کیف زنانه و انواع کمربندها که از محصولات ویژه و بسیار محبوب چرم می باشند استفاده می شود.

گفتنی است به کارگیری از این ماده اولیه با ارزش در ساخت محصولات چرمی می تواند کیفیت و اصالت آنها را تا مدت ها حفظ کند و چه بسا با گذشت زمان به مرغوبیت محصولات ساخته شده از چرم اضافه کند.

اما عنوان پرکاربردترین چرم به چرم گاوی تعلق دارد. وجود انواع چرم گاوی شرایطی را فراهم نموده است تا بتوان محصولات متنوعی را در این زمینه تولید و به بازار عرضه کرد.

چرم گاوی چیست؟

چرم گاوی همان پوست و موی گاو است که تبدیل به چرم می شود. در واقع چرم گاوی از پوست گاو سفید نشده تهیه می شود. حدود 65 تا 70 درصد تولید چرم جهانی مربوط به چرم گاوی می شود.

چرم گاوی یکی از پرکاربردترین چرم ها در جهان به شمار می رود. کشورهای مختلفی در جهان به تولید انواع چرم گاوی می پردازند اما کشور برزیل با 14.2% چرم بزرگ ترین تولید کننده چرم طبیعی گاوی در جهان می باشد.

چرم گاوی چیست؟

همچنین چرم ایتالیا از مرغوبیت بالایی برخوردار است و صنعتگران چرم ایتالیا از ماهرترین افراد در جهان محسوب می شوند.

به طور کلی چرم طبیعی به دسته های چرم سبک، چرم نیمه سنگین و چرم سنگین تقسیم می شود و چرم طبیعی گاوی جزء دسته چرم های سنگین است. مقدار چگالی در چرم گاوی بین 0.4 تا 0.9 گرم است.

زمانی چرم گاوی تولید می شود که اصلاح چرم کاملا و با تمام بافت بالایی پوست گاو انجام شود. این در حالی است که زیبایی، مرغوبیت و ماندگاری بالا را می توان در چرم گاوی مشاهده کرد.

ناگفته نماند حضور لکه های پوستی بر روی این نوع چرم، ذره ای بر روی میزان محبوبیت آن اثر نگذاشته و چه بسا با وجود گران قیمت بودن چرم گاوی جزء پرکاربردترین چرم در میان انواع چرم طبیعی شناخته می شود.

باید خاطر نشان کرد انواع چرم گاوی از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است و انتخاب هر کدام از آنها برای ساخت محصولات چرمی با توجه به نوع کاربرد آنها صورت می گیرد.

ویژگی چرم طبیعی گاوی

ویژگی هایی مانند پایداری، استحکام بالا و ضخامت بیشتر پوست، چرم طبیعی گاوی را نسبت به چرم های دیگر متمایز می کند. جالب است بدانید ویژگی هایی که نام بردیم بین نژادهای مختلف گاوی متفاوت است.

نژادهای مختلف گاو به دلیل ژنتیک و محیط زیست، پوست هایی با کیفیت متفاوت دارند. در آب و هوای گرم حشراتی وجود دارد که حیوان را گاز می گیرند و جای زخم روی پوست حیوان به جا می ماند در حالی که در مناطق سردسیر به این اندازه از آفات رنج نمی برند.

برخی از نژادها ممکن است به دلیل آب و هوا موهای محافظ بیشتر یا پوست ضخیم تری داشته باشند. بخش های مختلف پوست نیز چرم با کیفیت متفاوت تولید می کند.

اختلاف انواع چرم گاوی بیشتر مربوط به الگوی تشکیل شده روی پوست آن ها در طی فرآیند تولید چرم طبیعی می باشد و می توان با دیدن این الگوها متوجه شد که چرم از کدام نژاد گاو تولید شده است.

تولید انواع چرم گاوی

اگر بخواهیم در خصوص انواع چرم گاوی صحبت کنیم باید بگوییم که تقسیم بندی آنها بر اساس برش پوست است که در ادامه به معرفی هر یک می پردازیم:

تولید چرم نبوک

چرم نبوک از انواع چرم گاوی به شمار می آید که از نظر ظاهری از سطح رویی صاف، مخملی و شیکی برخوردار است. برای ساخت چرم نبوک از لایه بیرونی و اصلاح شده چرم گاوی استفاده می شود. در حالی که پرطرفدارترین کیف و کفش چرمی در ایران از چرم نبوک تولید می شود.

انواع چرم گاوی

تولید چرم الگانت

چرم الگانت، یکی از انواع چرم طبیعی است که از پوست گاو یا بز تهیه می شود. این چرم از بالاترین لایه پوست چرم یعنی top grain بدست آمده و به همین خاطر است که جزو چرم‏‏‌های لوکس و گران قیمت به حساب می آید.

در میان انواع مختلف چرم گاوی عنوان مرغوب ترین و باکیفیت ترین چرم به چرم الگانت تعلق دارد. از طرف دیگر انعطاف پذیری و براقیت چرم اگانت باعث می شود تا این نوع چرم گاوی در لیست چرم های لوکس و لاکچری قرار گیرد.

تولید چرم جیر

اگر از میان انواع چرم گاوی به دنبال چرم ارزانی هستید، چرم جیر می تواند گزینه مناسبی باشد. می توان گفت چرم جیر سطحی نرم، لطیف با ساختاری مخملی شکل دارد، اما در مقایسه با چرم نبوک نرم تر با انعطاف پذیر بالایی است.

تولید چرم جیر، فرآیندی چند مرحله‌ای است که از پوست حیوانات به دست می‌آید.

برای تولید محصولات چرمی همچون کیف، کمربند، کفش، کاپشن و دستکش از قسمت زیرین پوست که به گوشت گاو چسبیده است استفاده می شود.

تولید چرم میلینگ

در خصوص چرم میلینگ که از دباغی پوست گاو و گوسفند تولید می شود می توان به مقاومت و ماندگاری بالا و جنس لطیف و منعطف آن اشاره نمود.

تولید چرم فوتر

از میان انواع مختلف چرم گاوی، چرم فوتر به عنوان چرمی لطیف و نرم شناخته می شود که این نرمی حاصل قرار گرفتن این نوع چرم در یک محلول شیمیایی مخصوصی به مدت یک شبانه روز می باشد. انعطاف پذیری بالا، وجود ناهمواری های کوچک بر روی سطح چرم و مقاوم در برابر خراشیدگی و ساییدگی از ویژگی های چرم فوتر به شمار می آید.

تولید چرم اشبالت

چرم اشبالت نمونه دیگری از چرم گاوی است که به دلیل برخورداری از ضخامتی بین ۶ تا ۸ میلیمتر در مقایسه با انواع دیگر چرم گاوی کارآیی محدودتری دارد.

چرم اشبالت از لایه زیرین پوست حیوانات تولید می شود. این لایه از پوست، لایه لیف دار پوست است و دارای سطحی پرزدار است. چرم اشبالت به دلیل دوام و استحکام بالایی که دارد، برای تولید محصولات مختلفی مانند کیف، کفش، لباس، مبلمان و … استفاده می شود.

اشبالت را میتوان همان لایه پرزدار و زیرین چرم گاوی نامید که سطح مخملی آن حاصل صیقل و آماده سازی این نوع چرم است.

تولید چرم ورنی

چرم ورنی که به چرم لاکی نیز معروف است سطحی براق و در عین حال بسیار مقاومی دارد که این مقاومت به دلیل پوشاندن یک لایه لاک بر روی قسمت رویی چرم است.

در واقع، چرم ورنی از چرم طبیعی تولید می شود. اما در مرحله آخر، یک لایه ورنیش بر روی سطح چرم کشیده می شود. این ورنیش باعث می شود که سطح چرم براق و درخشان شود. محصولات تولیدی چرم ورنی شامل کمربند، کت و کیف و غیره است که ظاهری شیک و بسیار زیبا دارد. البته باید خاطر نشان کرد که چرم ورنی در صنعت کفش بسیار پر کاربرد است.

چرم ورنی

تولید چرم گاوی خود رنگ

چرم گاوی خود رنگ را می توان از دیگر انواع چرم گاوی به شمار آورد که در رنگ های زرد اُکر که از ترکیب رنگ های سفید، قهوه ای و زرد به دست می آید و هم چنین نارنجی و قهوه ای موجود است و برای تولید محصولاتی مانند زین اسب، قطار فشنگ و روکش قنداق تفنگ به کار گرفته می شود.

گفتنی است این نوع چرم گاوی به دلیل وجود سطح و مغز متخلخل، مقاومت خوبی در برابر آب از خود نشان نمی دهد و قادر است حجم زیادی از آب را جذب کند.

نتیجه گیری

به طور کلی چرم از طریق دباغی پوست حیوانات مختلف ساخته می شود که پوست گاو به عنوان رایج ترین ماده اولیه برای ساخت چرم گاوی مورد استفاده قرار می گیرد. انواع چرم گاوی با ویژگی های منحصر به فرد باعث شده است تا محصولات چرمی متنوعی با کاربردهای مختلف تولید و روانه بازار شود.

محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.